En av mina vanligaste frågor till de kunder jag träffar är ”Hur vill du fira din 95-årsdag?” Det är inte så att jag har något avtal med pensionärernas riksförbund. Snarare tvärtom. Mina vanligaste kunder är mellan 30 – 50 år gamla och mitt uppe i livet. Ändå är frågan mycket aktuell, svaret vägleder nämligen både mig och de jag pratar med till den stora frågan ”varför håller vi på med det här?” Varför går vi till jobbet varje dag? Och varför hit och inte dit?
Svaret är inget man snyter ur näsan och sedan går vidare med. Det är istället basen till företagets närmaste års strategier, till månadens jobb och till dagens aktiviteter. Det ska ta ett tag att processa fram det.
En kollega till mig svarade: ”Jag vill att man ska kunna läsa om mig i DN när jag fyller 95 år. Det ska vara en helsida som beskriver vad jag har åstadkommit”. Jag tackade för ett genomtänkt svar och frågade vad som behövde hända för att det skulle bli verklighet. På mindre än femton minuter drog hon upp riktlinjerna för sitt företag det närmaste året. Dagen efter hade hon förhandlat med sin kund och fått till ett avtal som passade hennes livsvision.
Följdfrågorna blir: ”Vilka ska komma på ditt kalas då? Och vad säger de i talen till dig? En företagsledare jag arbetade i grannkommunen vars företag är underleverantör till skogsindustrin svarade: ”Jag vill att de som tagit över bolaget ska vara där och gratulera naturligtvis. Men viktigast är att barn och barnbarn är på plats. Men det vore förbannat kul om någon sade ”Tack vare dig är vi ett företag som finns i hela världen och fortfarande kan sätta standarden i vår bransch”.
När detta väl är uttalat är det enkelt att hitta driv och energi för den fortsatta rådgivningen. Vi kan hela tiden relatera till det långsiktiga målet. Kopplar våra strategier ihop med dem? Har vi balansen mellan systematik och driv? Det är alltför enkelt att bara dra igång ett stort engagemang, där luften går ut efter en vecka eller två. Eller så bygger man en systematisk utveckling som blir så byråkratisk att all energi går att dra runt organisationen. Har vi dock denna långsiktiga satsning så behåller vi energin med mantrat man vaknar upp med på morgonen ”vad ska jag idag göra för att nå mina mål?” Vilka system stödjer oss? Och vad är nyckelfrågorna? I den aktuella företagsledarens fall var det också på plats med en diskussion vad han skulle göra för att ha en relation med barn och barnbarn. Det är lätt att rusa iväg och bara tänka på jobbet. Det krävs balans i hela livet för att nå sina mål. Det är glädjande att se företag som växer i balans med både ledning och anställda. Sådana dagar har jag världens bästa jobb.