– Vilka var det som inte överlevde?
– Åh, det är lätt, sa han. Optimisterna.
– Optimisterna? Jag förstår inte, sa jag, nu helt förvirrad, med tanke på vad han sa hundra meter tidigare.
– Optimisterna. Åh, det var de som sa: ”Vi kommer att vara ute till jul”. Och julen skulle komma, och julen skulle gå. Sedan skulle de säga, ”Vi kommer att vara ute vid påsk.” Och påsken skulle komma, och påsk skulle gå. Och sedan Thanksgiving, och sedan skulle det vara jul igen. Och de dog av ett brustet hjärta.
Citatet är en översättning från boken ”Good to Great” av Jim Collins och beskriver Amiral Jim Stockdales syn på överlevare. Han om nån borde veta; han satt fånge under åtta år i fånglägret ”Hanoi Hilton” under Vietnamkriget. Stockdale torterades regelbundet men bibehöll på något sätt både vett och sans, genom vad som kommit att kallas ”Stockdale-paradoxen”.
”Du får aldrig förväxla tron på att du kommer att lyckas till slut – en tro du aldrig har råd att förlora – med disciplinen för att konfrontera de mest brutala fakta i din nuvarande verklighet, vad de än skulle vara.”
Många företagare har under de senaste veckorna kastat ner i ”Dödens dal”. Det betyder för många företag måste hitta sätt att överleva ett tag, skapa några lysande erbjudanden som fungerar snabbt och verkligen flyga när saker börjar flytta igen.
Två goda exempel från våra kunder
Varubolaget var snabbt ute med att innovera. Skärmar för sjukhusmiljö, tandläkarmottagningar och alla typer av offentliga rum finns nu att köpa hos dem.
Nylands städ var också snabba att agera. Deras process för att sanera lokaler från vinterkräksjukan visade sig också ha lika goda effekter på Coronavirus.
För dig som känner dig osäker på vad det innebär att snabbt förändra affärsmodellen: Kontakta oss på Fredagar Företagsutveckling.