År 2005, innan YouTube ens hade ett klipp på nätet, startade jag LiveChannel AB – en webbTV-kanal som sänder curling. Det var inte många som trodde på oss när vi berättade om vår idé och att TV-marknaden totalt skulle förändras på tio år.
Jag var i ett möte med en statligt anställd företagsrådgivare som inledde med att först skaka min hand och sedan säga:
– Och ni tror att ni ska få sända EM i curling? I don’t think so!
Jag minns att jag hann tänka ”trångsynt” innan jag gick vidare i livet utan honom.
På samma sätt känner jag idag när jag pratar med kollegor som envisas med att ”kunderna kräver att vi är på plats”. För kunderna kräver inte att affärsrådgivare är på plats. Tvärtom.
De som arbeta med oss ser inget avkall på driv och engagemang. Istället ser de effektivitet och en flexibilitet som ger dem mest nytta för pengarna. Naturligtvis ska vi träffas – det ger både en djupare insikt i varandras situation och dessutom är det trevligt. Men i vår affärsidé att få företag att utvecklas i hög takt är det fysiska mötet inte det som avgör framgången.
Jag ser tre stora fördelar med digital affärsrådgivning:
1. Du blir inte en bättre affärsrådgivare genom att sitta i en bil
För ett par år sedan arbetade jag parallellt med en kollega och gjorde utvecklingsanalyser på företag med 10 – 99 anställda. Kollegan körde den traditionella metoden och åkte ut och gjorde intervjuerna på plats, medan jag gjorde samma intervjuer via telefon och återrapporterade via Skype.
Det visade sig att jag gjorde 1,8 gånger fler analyser än min kollega på samma tidsspann. I den efterföljande mätningen visade det sig att kunderna var mer nöjda med resultatet med den digitala metoden. Effektiviteten var bättre. Och undan för undan var kvaliteten bättre också.
Med ett högre tempo tränar jag mer och fyller på min erfarenhet snabbare än honom. Även om vi börjar från samma startlinje kommer jag hela tiden att rycka ifrån erfarenhetsmässigt.
På samma sätt är det för kunden; man utvecklas inte mer av att bjuda mig på kaffe inför ett möte. Det är trots allt ett krav när jag väl träffar kunder på plats – kaffe vill jag ha. Men kundens primära mål är inte en fikapaus – det är snabb och effektiv utveckling.
2. Digital rådgivning = flexibel rådgivning
De flesta möten vi sätter av online är 30 minuter. Det räcker för en effektiv genomgång. Men vi kan anpassa oss: i tisdags hade jag planerat för ett 90-minutersmöte med en kund. Det visade sig att kunden redan hade koll på stora delar av det vi skulle gå igenom. Istället för att sitta av tiden styr vi om och slutar efter 20 minuter. Kunden var glad – de har såsom så många andra mycket att göra. Tre minuter senare började jag skriva på detta inlägg istället. Tid är en bristvara idag, för många till och med viktigare än pengar. Vi ska inte slösa på den tid vi har i onödan.
Vi har också en stor del av vår kunskapsbank digitalt, i text och video. Detta gör att vi haft kunder som gått hemma och dammsugit medan de tagit in de metoder och erfarenheter vi vill förmedla.
3. Distansrelationer ger djupa relationer
Som kund till oss krävs det en nära relation. All affärskonsultation handlar i grunden om förtroende. Det krävs att både vi och kunden är ärliga mot varandra. I vårt fall handlar det också ofta om medarbetarnas förtroende för processen och oss.
Vi har många gånger fått höra ”ett par sanningens ord” om både medarbetare och chefer. Då kan det vara rätt skönt att veta att vi inte stöter på varandra på barnens fotbollsträningar eller nere på Konsum kvällen senare.
Min kollega Marie bor i Uppsala. Mina kollegor Pär, Helena, Patrik och Caroline bor i Skellefteå. Vi umgås i princip aldrig på fritiden. Inte för att det skulle vara fel, men det behövs inte. Vi bygger vår relation på en vilja och engagemang att utveckla företag. Där har jag mina själsfränder. Hade vi inte kunnat mötas digitalt hade vi inte kunnat arbeta ihop. Nu kan jag välja de kollegor som passar mig bäst oavsett var de bor.
På samma sätt är det för våra kunder: de kan välja oss för att vi har samma syn på utveckling, snarare än att begränsas av en geografisk plats. Det borgar för en djup relation och ett företag i en kraftig utveckling som vi sedan får skryta över att vi varit med och stöttat.
Vill du testa på att arbeta med oss?
De flesta av våra kunder växer, ökar i lönsamhet och ledningen får mer tid till utveckling. Alla behöver inte växa, men alla måste utvecklas.
Slutligen: Jag minns också hur jag 2008 funderade på att bjuda in den statliga affärsrådgivaren till Örnsköldsvik och Fjällräven Arena, då LiveChannel sände sitt första EM i curling på Eurosport player.
Jag valde att inte göra det. Vid närmare eftertanke är det roligare att arbeta med drivna människor som vill framåt snarare än att få säga ”vad var det jag sa?” till människor som ändå inte begriper.
/Andreas