Varför är jag en fysiskt otränad konsult? Likheterna med otränade organisationer

I slutet på 90-talet hade jag en god vän som arbetade som PT (personlig tränare) på ett gym i Stockholm. Jag frågade honom vad som var viktigast när jag skulle komma igång och träna. Jag var över 1.90 lång och vägde strax över 80, så det var läge att lägga på lite muskler. 
– Det viktigaste du kan göra är att dra på dig träningsoverallen och komma ut i tolv veckor i rad, svarade han. De åtta första veckorna är viktigast. Passa dig för att ta ut dig fullständigt! Det dödar motivationen. Och se till att göra det med en polare så att du kommer ut. 
Jag gjorde som han sa, lade på mig både muskler och kondition under det närmaste året. Rackarns vilken form jag kom i! En god vän till mig drog med mig på gym och tvingade i mig tonfisk efteråt för att få i mig proteiner (ja, visst var det överdrivet och jag tror det gav bättre resultat för honom än för mig).
Det höll i sig till jag flyttade tillbaka till Härnösand 2002 och polaren försvann. Sedan dess har jag aldrig tränat regelbundet mer än sju veckor i rad. Efter ett par veckor har det blivit en förkylning, regn eller snålblåst som fått mig att stanna inne. Sen har jag inte kommit igång. Den 2:a juli 2013 passerade jag 100kg och har inte tagit mig tillbaka sedan dess.

Vad har då detta med otränade organisationer att göra?

Jo, veckans spaning är alla gratis webbinars och gratis rådgivningar som öser över oss i Coronatider. De förklarar ofta entusiastiskt vad du ska göra och erbjuder en lösning typ ”gör så här så blir du lycklig”. Klassisk sälj: beskriv problemet och kom sedan med en lösning. Få kunden att se problemet och vilja att du löser problemet åt denne. Men sen ser man inte röken av föreläsaren. Denne har fullt upp med nästa gäng att inspirera. Och du återgår sakta in i din egen lunk och är snart tillbaka i dina gamla hjulspår. Precis som jag och mina ambitioner om att åtminstone ut och jogga regelbundet.
Det är därför Företagsutveckling Fredagar har ambitionen att arbeta åtminstone tre månader med våra kunder. Helst ett år. Och det är företagen vi arbetat med i ett år som växer mest. Det är här vi har 19 av 20 kunder som växt snabbare än vad de tänkt. Vi erbjuder en ”företags-PT” som håller i processen. Vi är både polaren man tränar med och ser till att du håller i utvecklingen över tolv veckor. Vi ger inga gratisseminarier om vi inte ser en potential att få arbeta ett år, för vi tror inte på det konceptet. Det är lätt att inspirera, det kan många. Men det är svårt att också driva fram ett resultat. Det är här vi är som bäst.
Jag pratade med en kund i morse som precis fått klart sitt Q1-resultat: 40% tillväxt jämfört med Q1 2019. ”Vårt arbete tillsammans med er är en starkt bidragande orsak” sa han. Och jag håller med: vi är (bara) en starkt bidragande orsak. Men det är de som gjort det stora jobbet.
Företagsutveckling Fredagar har stöttat och visat var de kan och bör gå för att utvecklas. Som en god polare och som en god PT. Så min åsikt är: förvänta dig inte att gratisrådgivning ska lyfta dig. Det är ett gemensamt långsiktigt åtagande som leder till resultat. Utveckling är inget man bara snyter ur näsan.