Nytt samarbete med Åsa Ringlöv på Ringlöv Consulting

I vår strävan att stötta fler företag i Norrland till kraftig utveckling, inleder vi i veckan ett samarbete med Åsa Ringlöv på Ringlöv Consulting från Husum.
– Jag är glad över att Åsa vill samarbeta med oss och stärka våra kunder. Åsa kommer att bidra med lika stora delar engagemang som erfarenhet. För oss är det viktigt att vi har rådgivare som gjort en resa och vet vad det innebär att driva företag i både med- och motgång. Åsa och Ringlöv Consulting kommer att vara en viktig faktor för oss att kunna stötta fler företag per år in i en kraftig utveckling, säger Andreas Skoglund.

Åsa Ringlöv kommer framförallt att arbeta med paketet Strategisk fortkörning och stötta företag i en längre process, för att bygga strukturerna för framgångsrika företag. Ringlöv har sedan tidigare en lång erfarenhet som företagare på nationell som internationell nivå, med en god erfarenhet av uppdrag inom offentliga sektorn likväl i civila samhället.

– Med mitt engagemang och min struktur ser jag fram emot att vara med och forma framtidens företag. Jag brinner för att tänka i nya perspektiv, tänka hållbarhetsutveckling och bygga gott ledarskap, säger Åsa Ringlöv.

Företag som ska utvecklas ska inte styras av tjocka affärsplaner och detaljstyrningar. De ska ha en ”game plan” om hur man tar sig dit. Det krävs en attityd av att ”vi ska igenom” och ”vi ska banne mig i mål”. De kräver också en hårdare och flexiblare styrning som gör att medarbetarna driver själva istället för att vänta på order. Till ledning för detta finns processer, metoder och teorier som ska följas – men inte utnyttjas. Ett företags utveckling avgörs i vardagen – inte i affärsplanen. Detta förhållningssätt med tillhörande verktyg och processer har fått flera företag i Norrland att växa sedan Fredagar började arbeta med metoden under 2014.

Företagsutveckling Fredagar stöttar företag att nå framgång genom att tillföra kunskap, metoder och engagemang för att förändra attityder, rutiner och processer och nå en kraftfull utveckling. Företagsutveckling Fredagar samarbetar, sedan tidigare, med Affärsliv W3 i Skellefteå, Miljökompassen och Human Invest med liknande samarbeten. Ringlöv Consulting kommer bidra med både struktur, nätverk och en gedigen erfarenhet för att kunna stötta fler.

Nu är tiden för nästa stora företag

Covid-19 är en skitsjukdom som kastar tillbaka företagare flera år i utveckling. Men vi måste ta tillvara på tillfället och skapa något gott av det också. Allt annat vore meningslöst.

Att starta och driva ett företag är en djupt personlig resa, ofta med hårt arbete i grunden. För att inte tala om den där känslan när pengarna är slut. Jag minns hur jag för tio år sedan sa till min dåvarande kollega:
– Kommer det en oförutsedd faktura till så skiter jag i detta och ställer företaget i konkurs.
Det kom ingen faktura. Företaget överlevde och växte. Men känslan går inte att beskriva – den måste upplevas. Denna obehagliga sanning förbises ofta av framgångsföretagare som står på scen och romantiserar entreprenörskap, förhärligar risktagande med macho-slogans om att omfamna misslyckande, men sällan, om någonsin, erkänner den faktiska mänskliga kostnaden för detta.

Att driva ett företag är ett risktagande. Friheten är det drivande – att få göra vad man vill. Och den där hissnande känslan när det går bra, den där väntan på att det ska vända när det går dåligt. Det är som en härlig berg- och dalbana man rusar igenom igen och igen. Om det hade varit lätt – ja då hade många andra gjort samma sak. Och då hade det inte funnits några pengar att tjäna där. Så vi som företagsutvecklare ser fram emot problemen. Det är problemen som är förutsättningar för framgången.

Vi visualiserar utvecklingen av ett företag i sex olika faser

 

Start-up-fasen är kanske den mest romantiska, medan ”dödens-dal” är den mest avskräckande och den fas som knäcker flest folk med företagarambitioner. Kännetecknande för denna fas är att man tycker sig ha en bra produkt, men den säljer inte. Men det är här grunden läggs för nästa fas: Glödande fans – fasen där både dina kunder och dina medarbetare bara älskar vad du gör. Sen kör de flesta fast lite igen, ofta när de passerar 12 anställda och glömmer bort att omorganisera sig. Stagnation och frustration är något de flesta beskriver när de ringer mig. Det är då vi kommer in och stöttar företagen in i ”Strategisk fortkörning”, hjälper dem hitta en skalbal modell framåt och in i den utveckling ägarna själva väljer att göra.

Nu i ett läge då mer än 80% av den globala arbetskraften påverkas av covid-19 (https://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/news/WCMS_740893/lang–en/index.htm) har flera företagare kastats tillbaka till ”Dödens dal” oavsett var de var innan. De har fortfarande en bra produkt, men den säljer inte. Det är samma för oss på Fredagar. Vi hade kommit långt in i ”Glödande fans-fasen”, kanske hade vi redan trampat in i stagnation och frustration, men vi var på väg framåt när Corona kom och tryckte tillbaka oss ner i Dödens dal.

Vad är då lösningen?

Det beror på vilken uthållighet du har. Som sagt, det är en djupt personlig resa. Men de vi idag ser lyckas är de som backar ännu ett steg; in i Start-up-fasen igen och utmanar hela sin affärsmodell. Nu är läget att testa något nytt. Ingen kommer att klandra dig för de val du gör idag. Satsa på handsprit om du bränner sprit. Gör visir om du tidigare gjorde plastlister. Sätt plant oavsett tidigare kunskap. Starta ett logistikföretag, ta ett vårdjobb eller något helt annat. Det du börjar bygga idag kan bli stort imorgon. Jag är helt övertygad att nästa stora Facebook startas i år. För det är nu agnarna sållas från vetet.

En kort checklista för dig som vill göra något nytt och samtidigt bygga världens bästa företag:

Vill du satsa på något nytt? Tänk igenom dessa punkter. Du behöver verkligen inte sätta ”check” på allt, men ju fler du bockar av desto starkare blir erbjudandet.

  • Lös ett starkt behov. Testa brett, men våga fokusera både på lösning och kundgrupp när du känner att du hittat rätt
  • Skapa insikt om behovet hos ett fåtal kunder. Flyg under radarn. Du behöver inte lansera med en hemsida på en gång. Tvärtom – sälj själv och det ska synas att det brinner i dina ögon hos dina nya kunder.
  • Skapa trovärdighet för dig och lösningen. Ingen skulle ha förtroende för mig som pizzabagare, men om jag partnar med någon som drivit restaurang får vi tillsammans trovärdighet.
  • Minimera start-upfasen och ”dödens dal” genom smal fokusering baserad på behov. Börja förbereda dig för att växa regionalt, nationellt och internationellt.
  • Begränsa det interna resursanvändandet – lägg ut produktion och gör dig själv onödig snabbare än du törs.

Covid-19 är en skitsjukdom, som drabbar oss både ekonomiskt, fysiskt och emotionellt. Men låt det onda också föra något gott med sig – annars är det ju helt meningslöst. Så har du ett företag som har tappat allt är du ändå en företagare som byggt upp något förut. Du kan göra det igen och nu är vi inne i en tid då ingen kommer att klandra dig för att du försöker något nytt.

Därför blir du trött på videomöten

Att delta i ett videosamtal kräver mer fokus än ett fysiskt möte. Vi måste arbeta hårdare för att bearbeta icke-verbal kommunikation som ansiktsuttryck, röstens ton och tonhöjd och kroppsspråk. När det ibland skrapar eller ord och meningar klipps bort, behöver vi lägga mycket energi på att tolka motparten. Det är klart vi blir dränerade på energi.

Tystnaden

Tystnad och korta avbrott skapar en naturlig rytm i ett fysiskt möte. När det händer i ett videosamtal blir många oroliga för tekniken i första hand. Man lägger energi på att fundera på om det verkligen fungerar som det ska.

Det gör också människor obekväma. Det har visat sig att tystnaden gör att folk uppfattar personerna på andra sidan som fientliga. En studie i Tyskland från 2014 visade att förseningar i telefon- eller konferenssystem formade våra åsikter om människor negativt: förseningar på 1,2 sekunder gjorde att människor uppfattade samtalspartnern som mindre vänlig eller fokuserad.

Så är det även i vanliga fysiska möten. Tystnad tolkas nästan alltid som att någon har en negativ uppfattning. Tänk dig själv att du skickat ett SMS eller epost till någon och du inte får svar – då tolkar du det som att denne har en annan åsikt. Eller tänk tillbaka när du varit inne på dejtingstråk. När du var nyförälskad och skickade ett SMS och inte fick svar på ett par minuter – då kom oron. Samma sak i digitala möten – tekniken gör att det ger förseningar och du måste lägga energi på att fundera över om motparten förstått dig eller inte.

Ständigt i bild

Lägg till att du ständigt är i bild och inte vet riktigt när motparten tittar på dig eller inte. Det känns som om du är på en scen och ständigt behöver agera. Vad har du för förväntningar på dig själv? Det är svårt för människor att låta bli att titta på sig själva och fundera över hur man ser ut och hur man uppfattas. Det tar energi och du blir trött.

Ovana och coronakris

Ytterligare en faktor är ovanan av digitala möten. Just nu kastas många in i en ny och ovan situation, stressar över både arbete och familj i ett nytt läge. Självklart blir ett nytt möte då jobbigare än tidigare. Många kan få en släng av saknad när de kopplar upp sig online och träffar någon de tycker om. Glädjen av att få umgås, trycks ner av sorgen över att inte få träffas fysiskt. Är det dessutom så att du är en person som vill prestera på topp, lägger du kanske möten direkt inpå varandra för att vara effektiv. Din normala tid för återhämtning försvinner och du glömmer att tanka lite energi.

Tre tips för att orka med

Vad kan du göra för att orka med videomöten?
För det första: Ha inte för många möten. Det är precis som med så mycket annat, att ju mer du tränar desto mer orkar du, men ställ inte om kroppen direkt. Du skulle aldrig få för dig att ställa upp i ett maraton otränad. Det är samma sak här: gör en plan, gör dig själv uppmärksam på vad som tröttar ut och inte. Träna sedan.

För det andra: Stäng av kameran om du inte leder mötet. Jag gillar att se folk när jag möter dem, men jag har respekt för de som vill stänga av. Följer hela organisationen samma princip blir det både socialt accepterat och ni orkar mer. Ett alternativ är att lägga in en bild på sig själv som profilbild – det blir trevligare än att bara se initialerna av en person.

För det tredje: Vänj dig vid tanken på att videomöten är ett nytt sätt att mötas – det är inte bara att byta ut fysiska möten till onlinemöten. Jag ser mest fördelar i att mötas online. Det som tidigare var ett heldagsmöte kan nu delas upp på flera småmöten. Det som tidigare var entimmesmöten kan nu delas upp i dokumentdelning, chatt, ett par epostmeddelanden och ett betydligt kortare videomöte istället. Fundera på vilket resultat du vill åstadkomma och sedan planerar du hur ni ska gå tillväga. Då blir videosamtal något som bidrar till effektiviteten och piggar upp snarare än att skapa stress och trötta ut.

Vill du läsa mer om ämnet rekommenderar jag denna artikel från BBC:
https://www.bbc.com/worklife/article/20200421-why-zoom-video-chats-are-so-exhausting

Glöm inte bort återhämtningen. Ta en promenad nu!

Varför är jag en fysiskt otränad konsult? Likheterna med otränade organisationer

I slutet på 90-talet hade jag en god vän som arbetade som PT (personlig tränare) på ett gym i Stockholm. Jag frågade honom vad som var viktigast när jag skulle komma igång och träna. Jag var över 1.90 lång och vägde strax över 80, så det var läge att lägga på lite muskler. 
– Det viktigaste du kan göra är att dra på dig träningsoverallen och komma ut i tolv veckor i rad, svarade han. De åtta första veckorna är viktigast. Passa dig för att ta ut dig fullständigt! Det dödar motivationen. Och se till att göra det med en polare så att du kommer ut. 
Jag gjorde som han sa, lade på mig både muskler och kondition under det närmaste året. Rackarns vilken form jag kom i! En god vän till mig drog med mig på gym och tvingade i mig tonfisk efteråt för att få i mig proteiner (ja, visst var det överdrivet och jag tror det gav bättre resultat för honom än för mig).
Det höll i sig till jag flyttade tillbaka till Härnösand 2002 och polaren försvann. Sedan dess har jag aldrig tränat regelbundet mer än sju veckor i rad. Efter ett par veckor har det blivit en förkylning, regn eller snålblåst som fått mig att stanna inne. Sen har jag inte kommit igång. Den 2:a juli 2013 passerade jag 100kg och har inte tagit mig tillbaka sedan dess.

Vad har då detta med otränade organisationer att göra?

Jo, veckans spaning är alla gratis webbinars och gratis rådgivningar som öser över oss i Coronatider. De förklarar ofta entusiastiskt vad du ska göra och erbjuder en lösning typ ”gör så här så blir du lycklig”. Klassisk sälj: beskriv problemet och kom sedan med en lösning. Få kunden att se problemet och vilja att du löser problemet åt denne. Men sen ser man inte röken av föreläsaren. Denne har fullt upp med nästa gäng att inspirera. Och du återgår sakta in i din egen lunk och är snart tillbaka i dina gamla hjulspår. Precis som jag och mina ambitioner om att åtminstone ut och jogga regelbundet.
Det är därför Företagsutveckling Fredagar har ambitionen att arbeta åtminstone tre månader med våra kunder. Helst ett år. Och det är företagen vi arbetat med i ett år som växer mest. Det är här vi har 19 av 20 kunder som växt snabbare än vad de tänkt. Vi erbjuder en ”företags-PT” som håller i processen. Vi är både polaren man tränar med och ser till att du håller i utvecklingen över tolv veckor. Vi ger inga gratisseminarier om vi inte ser en potential att få arbeta ett år, för vi tror inte på det konceptet. Det är lätt att inspirera, det kan många. Men det är svårt att också driva fram ett resultat. Det är här vi är som bäst.
Jag pratade med en kund i morse som precis fått klart sitt Q1-resultat: 40% tillväxt jämfört med Q1 2019. ”Vårt arbete tillsammans med er är en starkt bidragande orsak” sa han. Och jag håller med: vi är (bara) en starkt bidragande orsak. Men det är de som gjort det stora jobbet.
Företagsutveckling Fredagar har stöttat och visat var de kan och bör gå för att utvecklas. Som en god polare och som en god PT. Så min åsikt är: förvänta dig inte att gratisrådgivning ska lyfta dig. Det är ett gemensamt långsiktigt åtagande som leder till resultat. Utveckling är inget man bara snyter ur näsan.

Tänk dig det liv och kropp du kunde ha om du bara hade någon disciplin

Ingen kan lära dig disciplin, uthållighet eller att ta sig ur ett ekorrhjul. Du kan inte lära dig disciplin genom att läsa om det. Lik vilken kunskap som helst kan det bara komma genom övning, erfarenhet, till och med lite lidande. Och benhård vilja.

Människor är inte effektiva maskiner som plötsligt får disciplin via en injektion i armen. Därför är ”disciplin” inte ens eftersträvansvärt alla gånger. Det handlar om att älska det du gör och att vara lycklig. Identifiera drivkrafter. Varför vill du något? Varför vill du kliva upp och gå till jobbet?

Att hitta dessa drivkrafter för dig som företagare och för dina medarbetare är ett första steg att få det liv och det företag du vill ha. I höstas arbetade vi med en kund kring deras drivkrafter. I mars hade de sin bästa månad någonsin. Och april, trots Corona, ser rätt bra ut den med. Det roliga är att de är en i mängden av våra kunder. Hör av dig om du vill prata framåtriktade drivkrafter!


    Ja!

    Du ska inte tro att det bara ordnar sig.

    – Vilka var det som inte överlevde?
    – Åh, det är lätt, sa han. Optimisterna.
    – Optimisterna? Jag förstår inte, sa jag, nu helt förvirrad, med tanke på vad han sa hundra meter tidigare.
    – Optimisterna. Åh, det var de som sa: ”Vi kommer att vara ute till jul”. Och julen skulle komma, och julen skulle gå. Sedan skulle de säga, ”Vi kommer att vara ute vid påsk.” Och påsken skulle komma, och påsk skulle gå. Och sedan Thanksgiving, och sedan skulle det vara jul igen. Och de dog av ett brustet hjärta.

    Citatet är en översättning från boken ”Good to Great” av Jim Collins och beskriver Amiral Jim Stockdales syn på överlevare. Han om nån borde veta; han satt fånge under åtta år i fånglägret ”Hanoi Hilton” under Vietnamkriget. Stockdale torterades regelbundet men bibehöll på något sätt både vett och sans, genom vad som kommit att kallas ”Stockdale-paradoxen”.

    ”Du får aldrig förväxla tron på att du kommer att lyckas till slut – en tro du aldrig har råd att förlora – med disciplinen för att konfrontera de mest brutala fakta i din nuvarande verklighet, vad de än skulle vara.”

    Många företagare har under de senaste veckorna kastat ner i ”Dödens dal”. Det betyder för många företag måste hitta sätt att överleva ett tag, skapa några lysande erbjudanden som fungerar snabbt och verkligen flyga när saker börjar flytta igen.

    Två goda exempel från våra kunder

    Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

    Varubolaget var snabbt ute med att innovera. Skärmar för sjukhusmiljö, tandläkarmottagningar och alla typer av offentliga rum finns nu att köpa hos dem.

    Nylands städ var också snabba att agera. Deras process för att sanera lokaler från vinterkräksjukan visade sig också ha lika goda effekter på Coronavirus.

    Bilden kan innehålla: text

    För dig som känner dig osäker på vad det innebär att snabbt förändra affärsmodellen: Kontakta oss på Fredagar Företagsutveckling.


      Ja tack!

      De mest anpassningsbara överlever

      Nu kör vi en snabb affärsutveckling. Vid fem tillfällen och några dagars arbete stöttar vi företagare att snabbt justera sin affärsmodell. Det är inte de starkaste som överlever – det är de som lyckas anpassa sig till en ny verklighet som lyckas. Företagsutveckling Fredagar vill stötta företag till en snabb förändring. 

      Vi har sett mängder av exempel på företag som anpassat sig de senaste veckorna:

      Det går att – och vi måste – förändra oss. Vi måste hålla ekonomin igång samtidigt som vi minskar smittspridningen. 

      Därför erbjuder vi nu en snabbstart i affärsutveckling. Du får fem tillfällen med oss samt teori och mallar för att förändra din affärsmodell på lång sikt via vår portal online. I normala fall är avgiften 9 900 kr. Nu sätter vi ner den till 4900 kr. Dessutom: Du betalar 10% nu – resten kan du betala till hösten. Det viktiga är att vi kommer igång! 


        Ja tack!

         

         

        Kom igång med möten online.

        Vi får inte sluta mötas nu. Det är illa nog ändå för den svenska ekonomin. Ställ inte in mötet – byt till online istället! Det hjälper till att hålla Sverige igång.

        Osäkerheten inför onlinemöten är ofta stor. Därför bjuder vi på en enkel instruktionsfilm nedan där vi visar hur du kopplar upp dig på ett Teamsmöte. På onsdag släpper vi utbildningen ”Bygga relationer och driva effektiva möten online” – kursen som på mindre än en vecka sparar dig restid och håller igång Sverige.

        Vi på Fredagar har systematiskt träffat våra kunder online sedan 2014. Vi har drivit en-till-en-möten och workshops på upp till 30 deltagare som applåderat kvaliteten efteråt.

        Jag själv lanserade en av de första renodlade webb-TV-produktionsbolagen redan 2005, så vi har erfarenheten. Utan onlinemöten hade vi inte kunnat arbetat med kunder från Kiruna till Enköping. Det har varit en förutsättning för vår och deras utveckling.

        Minskat resande med 40 mil

        Ett annat gott exempel är en företagare i norra Sverige som lade om sitt resande och minskade tiden i bilen med 40 mil i veckan. Räkna på det! Han fick mer tid över både till försäljning och familjen. Det viktiga är att du vågar pröva. Titta på klippet nedan och kliv in i ditt första möte!

        Ligg steget före och bli ett online-proffs

        Tycker du detta verkar intressant? Vill bli ett online-proffs som både får djupare relationer, effektivare möten och mer tid hemma? Skicka in din intresseanmälan i formuläret så kontaktar vi dig under veckan. Kursavgiften på 3400 tjänar du igen på mindre än en resa till Stockholm, eventuellt redan efter tidsbesparingen på en resa till grannkommunen.


          Ja tack!

          Den bästa affärsrådgivare och mentor jag haft är Greg från Utah i USA. Jag har bara träffat honom online, men när vi drev utvecklingen av Fredagar tillsammans var han den som bäst förstod både mig och Företagsutveckling Fredagar. Han bodde i Utah, 800 mil bort. Om det fungerade så kommer det också gå bra för dig att ersätta ett par möten i veckan. Livet blir bättre, jag lovar.
          /Andreas

          Visste du att en av våra kunder dödar Coronavirus?

          Bland våra företag vi analyserat de senaste åren ser vi att 60% av kvinnliga VD:s sköter städet själva på sitt företag. Det är resursslöseri. En VD som städar? När det finns proffs som gör det bättre! Dels missar VD:n egen effektiv arbetstid och dels blir resultatet sämre än när det sköts av proffs, d.v.s. större risk att sprida smitta.

          Vi har haft förmånen att få arbeta med Nylands städ sedan 2014, företaget som är proffs på rengöring. Nu i coronatider kan det vara värt att notera vart på företaget det är som skitigast. De har mätt detta systematiskt de senaste åren. Kylskåpsdörren i lunchrummet ska du nog akta dig lite för. Visste du förresten att de sanerar ett rum på ett par minuter, sen är coronaviruset dött och försvunnet. Titta på videoklippet och lär dig mer!

          Vill du komma i kontakt med Ann-Christine, så messa henne på 070-658 03 41 eller epost på info@nylandsstad.com. Detta är en kund jag varmt rekommenderar!

          Två kombinationer som kan leda till krasch

          Det är sällan en stor katastrof som får flyg att krascha. Även om Boeing 737 MAX 8:s krascher berodde på en felaktig sensor, sker de flesta flygkatastroferna genom den mänskliga faktorn. Dålig kommunikation och en kultur som begränsar medarbetarnas förmåga att se och agera på felaktigheter leder till flest olyckor. På samma sätt är det för företag.

          I boken Outliers från 2009 beskriver Malcom Gladwell i ett kapitel hur flygkrascher uppstår. Han visar på att det är sju på varandra följande småfel som leder till olyckorna, inte en enda stor katastof. En trött pilot tillsammans med dåligt väder går att hantera. Det går att landa ändå. Med en trött pilot, dåligt väder, oerfaren andrapilot och åska går det ändå att säkert landa planet. Men tre delar till; t ex trasig radar, stressad markkontroll och lite flygbränsle kvar, då kan olyckan uppstå.

          På samma sätt är det för företag som vill utvecklas. I våra analyser av över 60 företag ser vi att samtliga företag har både styrkor och svagheter. Ingen är perfekt, och det är sällan en total katastrof. Det är när vissa kombinationer uppstår som ett företag verkligen lyckas, eller när andra kombinationer uppstår som man verkligen misslyckas. Det är i princip aldrig en enskild anledning till ett företags uppgång eller fall.

          Här beskriver vi två mer eller mindre vanliga kombinationer som leder till en stor risk att krascha.

          Inget ledarskap + ingen ledstjärna = En ”herrelös” organisation

          Företag där entreprenören inte lägger tid på vare sig ledarskap eller att skapa en gemensam målbild för sina medarbetare löper en stor risk att skapa en ”herrelös” organisation, eller en så kallad ”ballerina-kultur”.  Där är det upp till den enskilde medarbetaren om det ska bli något jobb gjort.

          Entreprenören är en hårt arbetande människa fast i produktion. Denne känner sig handlingsförlamad och frustrerad när det gäller de medarbetare som väljer att inte arbeta hårt utan mest irrar omkring utan vare sig mening eller mål.

          Samme entreprenör ser på de drivna ballerinorna med skräckblandad förtjusning. Förtjusningen sitter i glädjen över att de bara producerar och producerar. Skräcken sitter i den där molande känslan av ”vad händer om de försvinner?”

          Har man som företag antingen ett tydligt ledarskap eller en tydlig ledstjärna klarar man sig ofta rätt ok.

          Har man däremot både ledarskap och en tydlig bild framåt blir det en fantastisk arbetsplats som drar till sig de bästa medarbetarna.

          Har företaget varken ledarskap eller ledstjärna får man förlita sig på tur och ballerinor.

          Många gånger bygger framgångsrika företag i sin första fas på ett gott ledarskap, men ingen tydlig ledstjärna. Detta fungerar utan större problem upp till ca tolv anställda. Därefter hinner man inte som ledare att driva folk framför sig. Ställer man inte om sin organisation när man växer vidare ökar risken att man tappar ledarskapet. Ledaren fastnar i produktion, glömmer bort både att styra och vart man är på väg. Då hoppas man på tur i sin nästa rekrytering; att man ska få en till driven ballerina som springer åt ungefär samma håll som en själv. Tyvärr blir det sällan så, utan istället fastnar hela företaget i stagnation och frustration.

          Enkundsberoende och inget utrymme för förändring

          Nästa kombination vi sett mycket av är ”enkundsberoende och inget utrymme för förändring”.

          En av de största riskerna med framgång är självgodhet, att man inte ständigt arbetar på att öka sin effektivitet. Detta är vanligt hos enkundsberoende företag, där man har en eller ett par kunder som står för över 50% av omsättningen, företaget går bra och en ”fat & happy”-kultur sprider sig i organisationen.

          Många gånger har man då inte brytt sig om att utveckla marknad- & säljprocessen. När kunden sedan byter leverantör står man där med hakan i backen, känner sig sviken och får svårt att gå vidare. Då gäller det att ha starka ägare som inser allvaret snabbt och tänder till, inte bara sig själv, utan hela organisationen snabbt. Man hoppas dessutom att företaget anpassat sin produktion så att man snabbt kan skära bort onödiga kostnader för att landa mjukare i väntan på att säljorganisationen ska kicka igång.

          När jag jobbade på ett stort telecom-bolag i början av 2000-talet hade de en strategi att i ett normalt läge skulle medarbetarskaran bestå av 70% anställd personal och 30% konsulter. Detta gav dem vad man kallar en ”dynamisk effektivitet”. När det blev högtryck i försäljningen var företaget redan van att ta in konsulter. Man fick  snabbt in extra resurser denna väg. När konjunkturen vände ned var man snabb på att säga upp sina konsulter för att på så sätt kunna mjuklanda. Flexibiliteten gjorde dem effektiva.

          Fler kombinationer gör dig unik

          Det finns en mängd kombinationer, både utifrån externa faktorer och intern struktur och kultur som både kan hjälpa och stjälpa dig. Hur dessa sätts samman och interagerar avgör om ditt företag klarar av att utvecklas eller om det leder till en krasch. Vår uppgift på Företagsutveckling Fredagar är att stötta dig att nyktert se era styrkor och svagheter så att du vet vad du kan och bör gå för att utvecklas innan det ens är en risk för en krasch.  Vi tar tillvara alla de möjligheter ni har, så att det är du och ingen annan som bestämmer hur högt du vill flyga. Men det är sällan så enkelt som att säga ”fixa det här så blir du lycklig”, eller ”ordna det där så blir det ljust och vackert”. Det är en kombination av insatser för att lyfta och undvika krasch. Därför säger vi att vi har rätt till max 80%. Framgången avgörs i samspelet mellan våra rådgivare och dig som driven och intelligent företagare.

          Du kanske undrar varför jag är så intresserad av flygkrascher? Svaret är att jag är extremt flygrädd, vilket är helt ologiskt. Jag vet det. Men ingen är perfekt så jag fortsätter vara mycket skeptisk till om jag kommer att komma levande ner igen varje gång jag sätter mig i ett flygplan. Jag väljer alltid tåg i första hand.

          /Andreas Skoglund

          Vill du diskutera företagandets risker och möjligheter? Kontakta oss.